Cabiri; yeniden yapılanma -2

Av. İrfan SÖNMEZ

19-09-2023 10:05

Cabiri'nin, "Çağdaş Arap-İslam Düşüncesinde Yeniden Yapılanma" isimli kitabına devam ediyoruz.  

Cabiri, eserinde din fanatiklerini eleştirir. "İlk düşman her zaman en yakın komşudur "der.(s.49) Haricilerin aslında yanında oldukları Hz Ali'ye cephe aldıklarını anlatır.Fanatiklerin bölüne bölüne eriyip gittiklerine işaret eder.  

Anlatılmak istenen fanatizmin sorun çözücü ve kalıcı bir yanının olmadığıdır. Çünkü toplum, hep orta yolda yürümeyi tercih etmektedir. Bu akımların meydandan çekilmesi için:"Fıkıhçıların fıkıh ilmini yeniden yapılandırıp,metot ve çağdaş kavramları,yani bilimsel ve toplumsal gelişmenin birlikte ortaya koyduğu,ekonomi,sosyoloji ve siyaset bilimlerinin yöntem ve kavramlarını gerçek manada pratize etme görevini yerine getirmeleriyle mümkündür.(s.53) Cabiri, haklı olarak hukukun sosyoloji ile birlikte yürümesi gerektiği kanaatindedir. Fıkıh hayatın gerisinde kalıp günün meselelerine cevap verme yetkinliğini kaybedince, yüzünü geçmişe dönen, çareyi dünde arayan aşırı akımlar ortaya çıkmakta,bugünü düne uydurma çabaları artmaktadır. 

Bundan kurtulma yönünde ilk bilinçlenme Endülüs'te başlamıştır. Burada, yeninin " geçmiş örneğe", tikelin tikele vurulması olan "kıyas" üzerine  kurulu bir içtihada değil, bilakis medeni gelişmenin ortaya koyduğu  yeni sorunlara cevap verebilmede daha güçlü kılan bir metodolojiye olan ihtiyaç bilinci ortaya çıkmıştır.(s.56)"Bu metodolojinin öncü müceddidi ise  Şatibi'dir.Ona göre doğru olan hakkında nass olmayan bir olayı,hakkında nass bulunan bir olaya kıyas etmek yerine İslam'ın tümellerine yani makasıda (gayeler-maksatlar) dayanmak gerekir.Önemli olan, haklarında hüküm bulunan tikel olayları, tam bir tümevarıma tabi tutup, bu tümevarımın sonuçlarını  tümel ilkeler halinde formüle edip, tek tek olaylara uygulayabileceğimiz kurallar elde etmektir.İslam'ın, genel maslahatı göz önüne aldığı, nassların maslahatı gözettiği dikkate alındığında, genel maslahat her şeyi belirleyen genel bir ilkeye dönüşür."(s.57) Öyleyse yeni soru ve sorunları çözmede en önemli ilke genel maslahat yani toplumun yararının gözetilmesidir. 

Cabiri, bu yöntemi kullanarak hırsızın elinin kesilmesi ile ilgili nassı mercek altına alır. "Peygamber dönemine gidip o zamanki sosyolojik durum çerçevesinde olaya baktığımızda, şu verilere ulaşırız:birincisi,hırsızın elinin kesilmesi,Arap yarımadasında İslam'dan önce de uygulanan bir ceza şekliydi.İkincisi, el kesme cezası,develeri ve çadırlarıyla bir yerden bir yere göç eden bedevi bir toplumda uygulanmıştır.Böyle bir toplumda hırsızın hapis cezasına çarptırılması mümkün değildi.Zira o zaman ne hapishane, ne duvar, ne mahkumların kaçmasını önleyecek otorite,  ne de onların iaşe ve ibatesini sağlayacak bir teşkilat vardı.Öyleyse yegane çözüm yolu bedensel ceza vermekti...Çünkü o zaman ne sınırlar, ne duvarlar, ne de servetin korunduğu güvenli yerler vardı.Dolayısıyla, şu iki hedefi amaçlayan bedeni ceza,  zorunlu olarak ortaya çıkmıştı:Tekrar çalma imkanını  nihai olarak ortadan kaldırmak ve hırsızları tanıyacak bir alameti onlar üzerinde bırakmak.Bu o gün için anlamlı ve uygun bir tedbirdir.(s.62)" 

Peki ya bugün? 

Cabiri de , bu soruyu sorar  ve şöyle der: "Şer'i hükümler, illetleri üzerine mi,hikmet ve maslahatları üzerine mi bina edilmelidir?" Cevabını yine kendisi, maslahatlar yani kamu yararı olarak verir: "Hükümlerin maslahatlarla birlikte bulunmasını esas olarak kabul ettiğimiz sürece zaten kendisini dayatacak olan bir şeydir.Öyle inanıyorum ki, Hz.Ömer'in çıkış noktası da budur.Öyleyse,içtihat, bu ilkenin kabulü veya reddi şeklinde değil,bilakis, hükmün illete bağlı olduğu ilkesine hakim olan mekanik karakteri ortadan kaldırmak ve maslahat fikrini İslam'ın ahlaki bakış açısıyla da uzlaşan gerçek kamu yararı düzeyine çıkarmak şeklinde cereyan etmelidir.(s.63) Ona göre, Hz.Ömer'in, fethedilen arazilerin mücahitler arasında dağıtılmasına ilişkin nassı uygulamak yerine  devlete ait arazi haline getirmesi bu mantığın sonucudur.Hz.Ömer, maslahatı, Şeriat'ın maksatlarını esas aldığına göre,niçin günümüzde müçtehitler tedvin döneminin fakihlerini taklit yerine,Hz.Ömer'in örnekliğini gösterdiği türden bir içtihat ameliyesini benimsemesinler?(s.66).  

Görüldüğü gibi Cabiri tavrını kamu yararından yana koyar ve bununla hırsızların  günümüz maslahatını gözeten tarzda cezalandırılması gerektiğini ima eder. Bunu yaparken de sadece Hz.Ömer'in içtihatlarına dayanmaz, Hz.Peygamber'in" Elinizden geldikçe Müslümanlardan hadleri düşürünüz.Bir Müslüman için bir çıkış yolu bulduğunuzda onu serbest bırakınız,imamın afta hata etmesi, cezada hata etmesinden daha hayırlıdır." hadisine dayanır.  

Kitabında din-devlet ilişkilerini de irdeleyen Cabiri,Kuran'da İslami davetin, bir devlet, bir krallık,bir imparatorluk çağrısı yaptığına dair tek bir ayet olmadığını belirtir.Ehl-i Sünnet siyaset teorisini eleştiren yazar,"bunun fiili durumu meşrulaştıran, kurum veya organ odaklı değil, biat edilecek kişi üzerine yoğunlaşan" bir teori olduğunu söyler.(s.89) Maverdi'den sonra Sunni teori bazı ilkelerden vaz geçilerek, yönetimi kaba kuvvetle ele geçirmenin meşru olduğunun kabul edildiği bir noktaya gelmiştir.Gazali ve sonrasında,  fakihlerin önceki siyaset fıkhını geçersiz kılan ilkesi şu şekle dönüşmüştür:Kaba kuvvetle yönetimi ele geçirene itaat etmek vaciptir.(s.97) Cabiri, bu tarz bir siyaset teorisini kabul etmez,"Arap dünyasının sıkıntısını çektiği genel sorunun,siyasi ve toplumsal boyutlarıyla demokrasi sorunu" olduğunu (s.107)  çıkış yolunun " halkı Müslüman olan  ülkelerin -dini siyasetten ayırması - olduğunu belirtir.Çünkü din, mutlak ve değişmez olanı,siyaset ise göreli ve değişken olanı temsil eder, bu nedenle dini,siyasi amaçlar için kullanmaktan kaçınmak gerekir.Siyasetin hareket noktası çıkarlar olup,onu elde etmeye çalışır.Din bundan uzak tutulmalıdır;aksi takdirde din, özünü ve ruhunu kaybeder.(s.111) 

İndirgemeci bir din anlayışına karşı çıkan yazar, İslam'ın örtüden, el kesmeden ibaret olarak görülemeyeceğini şu şekilde ifade eder:"İslam tamamen bir "örtü" bir "el kesme" gibi konulara indirgenirse bu, gerçek siyasi sorunları gündeme getirmekten ve sorumluluktan kaçış ya da bir acziyetin ifadesi ve fırka fırka olup dinlerini parçalayanlar(En'am 159 ayet) durumuna düşülür. Bu iç savaşın bir başlangıcıdır.Öyleyse siyasetin, dinin, özünde var olan birleştirici bir unsur olarak kalması yerine, bölücü bir unsur olmasına neden olacak tavırlardan kaçınması gerekir.(111)" 

Kitapta daha birçok konu başlığı var. Son yüzyılın çok önemli düşünürlerinden biri olan yazarın düşünce ve görüşleri sadece Arap dünyasını ilgilendirmiyor.İslam dünyasındaki ortak zihniyet sorunlarına neşter vurarak, dini anlama ve  günümüze uygulamada yeni bir yöntem öneren kitabın konuya ilgi duyanların mutlaka başvurması gereken bir kaynak. Onun, demokrasi olmadan,yani beşeri egemenlikte " ortaklık" olmadan,parti, grup,aşiret içinde çok seslilik olmadan,ne bir uyanış, ne bir birlik ve ne bir ilerleme olur"(s.128) tespiti günümüzün temel sorununu özetler gibidir. 

 İçerisinde bulunduğumuz dünya ile inançlarımız arasında açılan aralık, ancak bu tip çalışmalardan alınan ilham ve yepyeni bir metodoloji ile kapatabilir. Zaten son yıllarda ortaya çıkan tepki ve deist akımlar, biraz da bugünü düne taşımak anlamına gelen, dünü bugünün sorunlarını çözecek hazır bir reçete gibi görmekten kaynaklanan   tepkiler değil midir? 

DİĞER YAZILARI Hak'ka batılı karıştırmak 01-01-1970 03:00 Şimdi milliyetçilik yapma zamanı 01-01-1970 03:00 Dil üzerinden bölücülük 01-01-1970 03:00 Balkon konuşmasının satır araları 01-01-1970 03:00 Milliyetçiliğin özlü bir tarihi 01-01-1970 03:00 Ahlaksız siyaset kaybetti 01-01-1970 03:00 Kazanan demokrasidir 01-01-1970 03:00 Tony Blair'in yolculuğu 01-01-1970 03:00 Kazanan milliyetçilik olmalı 01-01-1970 03:00 Bir terör saldırısının düşündürdükleri 01-01-1970 03:00 Asıl tehdit bu siyaset tarzıdır 01-01-1970 03:00 Ülkücülük yağmalanırken 01-01-1970 03:00 Yerlikaya ve mafya operasyonları 01-01-1970 03:00 Bülbülü öldürmek 01-01-1970 03:00 DEM üzerinden milliyetçilik 01-01-1970 03:00 Biz seyrederken yahut siyasi münafıklık 01-01-1970 03:00 Mülakatlar ve iktidar 01-01-1970 03:00 Korkuları yönetmek 01-01-1970 03:00 Milliyetçilik ve İslam 01-01-1970 03:00 Sisi ile barış 01-01-1970 03:00 Montaigne haksız mı? 01-01-1970 03:00 Zana ve Ahmet Türk’ün çağrısı 01-01-1970 03:00 İslam düşüncesi ve ikbal 01-01-1970 03:00 Enkazdan oy çıkarmak! 01-01-1970 03:00 Aynı kaba tükürmek 01-01-1970 03:00 Düşün artık yargının yakasından 01-01-1970 03:00 Uluslararası Adalet Divanı’nın İsrail kararı 01-01-1970 03:00 Şeyhefendi'nin rüyasındaki Türkiye 01-01-1970 03:00 Sinan Ateş dosyası neyi bekliyor? 01-01-1970 03:00 Terörle mücadelede söz birliği ve kararlılık 01-01-1970 03:00 Deizm ve Kuran 01-01-1970 03:00 SULTAN DİNİN İKİZ KARDEŞİ OLUNCA 01-01-1970 03:00 Şehitlerimize dokunmayın! 01-01-1970 03:00 Dağın sözünü meclise taşımak 01-01-1970 03:00 Kabuk bağlamış yaraları deşmek 01-01-1970 03:00 ŞEHY SAİD 01-01-1970 03:00 ARAP'I SEVMEK YAHUT SEVMEMEK 01-01-1970 03:00 Kuyu ve külhan 01-01-1970 03:00 YUNANİSTAN ZİYARETİ 01-01-1970 03:00 İYİ Parti’nin kararı 01-01-1970 03:00 MİLLİYETÇİLİK VE MODERNİZM 01-01-1970 03:00 Atatürk Demirtaş’a selam gönderir miydi? 01-01-1970 03:00 Türkiye'de din anlayışında değişim süreci 01-01-1970 03:00 Yargı bağımsızlığı 01-01-1970 03:00 ABD/İsrail yapımı soykırım 01-01-1970 03:00 CHP’de yeni dönem 01-01-1970 03:00 Meclisin imkanlarını milletin aleyhine kullanmak! 01-01-1970 03:00 Kurtuluş paradoksu 01-01-1970 03:00 NİCE YÜZ YILLARA 01-01-1970 03:00 İslam düşüncesinin siyasal ufku 01-01-1970 03:00 Irak, Suriye, Libya ve Filistin, ya sonra?  01-01-1970 03:00 Para ve Faiz 01-01-1970 03:00 FİLİSTİN,İSRAİL,BATI’NIN İKİ YÜZLÜLÜĞÜ 01-01-1970 03:00 Hamas'ın saldırısı ve Filistin sorunu 01-01-1970 03:00 Öz vatanda sığınmacı olmak 01-01-1970 03:00 AİHM kararları ve çifte standart 01-01-1970 03:00 Mafya ile mücadele 01-01-1970 03:00 Tek dil, bütünleştirir 01-01-1970 03:00 Edepsizliğin dini yoktur!  01-01-1970 03:00 Bölünme Anayasası 01-01-1970 03:00 DAĞINIK MUHALEFET 01-01-1970 03:00 BİN DOKUZYÜZ YETMİŞ SEKİZ 01-01-1970 03:00 Tarihi parçalamak 01-01-1970 03:00 İtaat ve itaatsizlik üzerine 01-01-1970 03:00 Milliyetçiler nasıl birleşir? 01-01-1970 03:00 Milliyetçilerin birliği 01-01-1970 03:00 Cabiri ve yeniden yapılanma 01-01-1970 03:00 BAHÇELİ’NİN İTTİFAK ÇAĞRISI 01-01-1970 03:00 Çürüme 01-01-1970 03:00 Yerel seçimlere doğru, ittifak mı, tek başına mı? 01-01-1970 03:00 İSLAM VE SİYASET 01-01-1970 03:00 Hukuk olmadan ekonomi düzelmez! 01-01-1970 03:00 VATANDAŞ NEREDE, MUHALEFET NEREDE? 01-01-1970 03:00 ZAM YAĞMURU VE ALDATMA USTALARI 01-01-1970 03:00 İslam, demokrasi ve Türkiye 01-01-1970 03:00 Bu kafayla mı? 01-01-1970 03:00 KAYBETME PSİKOLOJİSİ İLE SEÇİM KAZANILMAZ 01-01-1970 03:00 Fransa’dan ders almak 01-01-1970 03:00 MERDAN YANARDAĞ, ÖCALAN 01-01-1970 03:00 İYİ PARTİ KONGRESİ VE YENİ SİYASETİN İPUÇLARI 01-01-1970 03:00 Bir kitap ‘Popülizmin küresel yükselişi’ 01-01-1970 03:00 Dini cehalet ve fanatizm 01-01-1970 03:00 Sorunumuz din ve milliyetçilik satanlardır 01-01-1970 03:00 14 MAYIS SEÇİMLERİ VE BATI 01-01-1970 03:00 BİZ PKK'YA BAKARKEN... 01-01-1970 03:00 Yeni hükümet ve beklentiler 01-01-1970 03:00 Suçlu sadece muhalefet mi? 01-01-1970 03:00 Gyges'in yüzüğü yahut bağımlı yargı 01-01-1970 03:00 BİR HATIRA:GÜN SAZAK'IN ARDINDAN 01-01-1970 03:00 Geleceğini başkalarının ellerine bırakan toplum 01-01-1970 03:00 Anketler ve sonuçlar 01-01-1970 03:00 TARAFIMIZ BELLİ! 01-01-1970 03:00 Ayrıştırma siyaseti yerine birleştirme siyaseti 01-01-1970 03:00 Türkiye değişim istiyor 01-01-1970 03:00 AKP giderse... 01-01-1970 03:00 Milliyetçiler birleşiniz! 01-01-1970 03:00 Zamansız söz kime yarar 01-01-1970 03:00 EKONOMİK KRİZ,MİLLİYETÇİLİK VE AYRIŞMA 01-01-1970 03:00 Enfokrasi 01-01-1970 03:00 Testi kırıldı 01-01-1970 03:00 Akşener ve Altılı masa 01-01-1970 03:00 DAHA SORGULAMANIN ZAMANI GELMEDİ Mİ? 01-01-1970 03:00 Zaman daralıyor 01-01-1970 03:00 AFET BÖLGESİ, KADER-TEDBİR 01-01-1970 03:00 Deprem, Hatay ve Sığınmacılar 01-01-1970 03:00 Acımız büyük 01-01-1970 03:00 Büyük felaket 01-01-1970 03:00 Akşener ne diyor? 01-01-1970 03:00 Ortak politikalar metni, bir iktidar sıçraması 01-01-1970 03:00 Her seçim İmralı 01-01-1970 03:00 KARNE HEDİYESİ 01-01-1970 03:00 Bu sese kulak verilmeli 01-01-1970 03:00 FAY HATLARI ÜZERİNDE SİYASET 01-01-1970 03:00 Tutukluluk ve siyaset 01-01-1970 03:00 SİNAN ATEŞ'İN YAKTIĞI ATEŞ 01-01-1970 03:00 Yeni bir milliyetçi sıçrama 01-01-1970 03:00 ŞİDDET KÜLTÜRÜ 01-01-1970 03:00 Robotların duyguları yoktur! 01-01-1970 03:00 Tepkileri toplumsallaştırmak 01-01-1970 03:00 Seçilmiş travma 01-01-1970 03:00 Akşener’in suçu! 01-01-1970 03:00 Sosyal medya ve seçimler 01-01-1970 03:00 HERKES İÇİN ADALET 01-01-1970 03:00 Mahkeme kararı ile Kılıçdaroğlu’nun önü açıldı 01-01-1970 03:00 Yargı’nın intiharı 01-01-1970 03:00 ÇOCUK İSTİSMARI, STRATEJİSİZLİK 01-01-1970 03:00 ASKERİMİZ FAKİRDENDİR 01-01-1970 03:00 POST KAVGASI DEĞİL,VATAN KAVGASI 01-01-1970 03:00 Seçmenle duygusal ilişki kurmak 01-01-1970 03:00 YALANLA AVUNMAK 01-01-1970 03:00 Telafisi olmayan bir seçim 01-01-1970 03:00 Parti kapatma: Hukuk ve siyaset 01-01-1970 03:00 Sisi, Esat, muhalefet 01-01-1970 03:00 Parti kapatmak 01-01-1970 03:00 HDP, HANGİ MASANIN ALTINDA? 01-01-1970 03:00 HDP ile görüşme 01-01-1970 03:00 YERLİ VE MİLLİ OTOMOBİLDE SORULAR 01-01-1970 03:00 Suçlu bulundu: Türklük 01-01-1970 03:00 SİYASÎ İSTİKRAR VE GÜNDEM 01-01-1970 03:00 Kapanmış yarayı deşmek 01-01-1970 03:00 Fakıbaba, erdemli siyaset 01-01-1970 03:00 SİYASETÇİNİN BAŞARISI NE İLE ÖLÇÜLÜR? 01-01-1970 03:00 SEÇMEN EĞİLİMLERİNİ ANLAMAK 01-01-1970 03:00 Demokrasi ne ile var olur? 01-01-1970 03:00 YORUMA AÇIK OLMAYAN NAS BUDUR! 01-01-1970 03:00 BİZDEN Mİ OLSUN, ONDAN MI OLSUN? 01-01-1970 03:00 Bu kafayla terör bitmez! 01-01-1970 03:00 Sığınmacı sorunu, biz ve ABD 01-01-1970 03:00 SİYASİ NEZAKET VE CHP 01-01-1970 03:00 AHLAK KRİZİ 01-01-1970 03:00 Anketler ne diyor? 01-01-1970 03:00 İttifak ve nezaket 01-01-1970 03:00 Selçuklunun Osmanlının torunu, cumhuriyetin çocuklarıyız... 01-01-1970 03:00 Adaylık tartışmaları 01-01-1970 03:00 CUMHURBAŞKANI KİM OLMALI? 01-01-1970 03:00 YA HUKUK DEVLETİ YA YOLSUZLUK DEVLETİ 01-01-1970 03:00 KAFALAR DEĞİŞMEDİKÇE 01-01-1970 03:00 TARİH ÜZERİNDEN KUTUPLAŞTIRMA 01-01-1970 03:00 İMAM HATİPLER VE ŞARKICI GÜLŞEN 01-01-1970 03:00 EKONOMİK SORUNLARI ÇÖZECEK KADRO 01-01-1970 03:00 Doğru aday, kazanacak adaydır 01-01-1970 03:00 Keskin dil barış getirmez 01-01-1970 03:00 PARTİLER, İHTİMALLER 01-01-1970 03:00